A fesztiválozás velejárója, hogy az ember a
művészet és az élet habzsolása közben akaratlanul is elhagy néhány olyan
pillanatot, ami később emlékké válhatna. Beszélget, előadásról előadásra jár,
libabőrözik és nevet, később mégsem azok a pillanatok maradnak meg a fejében,
amelyek akkor a legjobbaknak tűntek. De a felejtéstől félve fesztiválozni
ugyanannyira értelmetlen lenne, mint sétálás közben arra várni, mikor esik a
fejünkre egy tégla. Ha valakinek fontos, hogy a megélt élményekből emlék is
legyen, az könnyen segíthet magán napló- vagy blogírással.
Dödölle |
Zakkant |
Ezután a Rév Színházi és Nevelési Társulat
Zakkant című előadása következett. A középiskolásoknak készült Rosencrantz és
Guildenstern halott-adaptáció kevés kellékkel és sok ötlettel járja körül a
kiszolgáltatottság kérdését. A társulat úgy foglalkozik létkérdésekkel, hogy
közben önmagáról beszél – Hamlet, Claudius és a többiek mind színészek, akik
jobb híján játszanak. És közben véletlenül benyit Godot is, aki éppen
mobiltelefonon tárgyal valakivel, majd felismerve, hogy rossz helyen jár,
gyorsan távozik.
A szerelmeseket, a szerelemre vágyókat és az
átmenetileg kiábrándultakat Kapós Böske várta a Fő utcán. Fabók Mancsi vásári
bábjátéka rengeteg humorral beszél a szerelemről és a szexualitásról. Fabók
Mancsi minden pillanatban hitelesen szólal meg, az pedig szinte zseniális,
ahogyan az éppen elvonuló fáklyásmenetet a múló idő metaforájává változtatja.
A napot (már ami a színházat illeti) az
Állampolgári ismeretek zárta. A kamaszkori identitáskereséssel foglalkozó tantermi
előadáson (rendező: Tengely Gábor) a teltnél is teltebb ház volt. És még nagyon
sokszor ennyi fiatalhoz kéne, hogy eljusson a produkció. Mert nem didaktikus
probléma-körüljárás történik – valódi embereket látunk a színpadon, akik
mindegyikével azonosulni tudunk. Van miről beszélni, lesz mire emlékezni.
Varsányi Péter (Színház- és Filmművészeti Egyetem, bábrendező
II. évfolyam)