vasárnap, május 4
Csapatban
A kaposvári színészbüfében ülök. Az egyébként
zsibongó-zsongó tér most majdnem üres, az egyik asztalnál Hajnal - pár perccel
korábban még Világszép nádszál esküdt ellensége a Csiky színpadán - a másiknál egyetemista
bábszínészek, rendezők, marosvásárhelyiek és budapestiek, Árgyélusról folyik a
szó, fölöttünk zajlik a fesztiválnyitó. A felolvasó színház szövegén dolgoztam,
Lutz Hübner általunk Becsületbeli ügyre
keresztelt darabján. Szerdán bemutató.
A szombati érkezés, az ismerkedő drámajátékok
- ahol kiderül, kinek volt gomba a
jele az oviban, kinek inkább bor, mint sör, inkább göndör, mint egyenes – után nekivágunk
a darabnak. Németh Ákossal olvasunk, lassan, szinte mondatról mondatra
megállva, kérdezve. Honnan jön az indulat, ami arra vezeti a tizenkilenc éves
Cemet, hogy kegyetlenül megölje a lányt, akihez egészen addig próbált közel kerülni?
Ő és a barátja németnek vagy töröknek tartják inkább magukat, s hol húzódnak a
nemzetiségi, kulturális, identitásbeli különbözőségek határai? Asszimilációs
drámával, szerelmi tragédiával, bűnhődéstörténettel vagy krimivel foglalkozunk?
A válaszokat kis csoportokban keressük.
Színészek, egy - vagy két - rendező és egy dramaturg dolgozik együtt. Érdekes
műfaj a felolvasószínház, nem a nagy színpadi mozgásokról szól, mert a
színészek kezében még ott a szöveg, a hangsúly a verbalitásra kerül, és a
feszültségre, ami a jelzett vagy kimondott, de el nem követett, meg nem
jelenített cselekvések között keletkezik.
Mi mégis megpróbálunk kilépni a
statikusságból, néhány gesztus - egy érintés, egy elkapott tekintet – fontossá
válik. Mivel napközben előadásokat nézünk, az éjszaka marad a próbáknak.
Vasárnap este. A vendégek már elmentek, a nagyvilágítást lekapcsolták a
nézőtéri büfében, egy-két lámpa pislákol csak. Félhomályban két ember ül
szemben, de távol egymástól. Egyikük rendőrségi szakértő, a másik gyilkos. Valamelyikük
most feláll, lassan közel megy, és, ahogy megsimítja a másik arcát, ha csak egy
pillanatra is, megértik egymást.
Varga
Zsófi
Ahol hely van
Amikor az ember színházi büfében – leánykori
nevén: színésztársalgó – vendégeskedik, ritkán és sokára tud csak szabadulni
attól a rendkívül nyomasztó érzéstől, hogy rossz helyen áll. Ül. Van. És rossz
pohárból iszik és rossz italt. Mert valakinek
a helyén és mert valakinek a
poharából és mert valakinek a,
mondjuk, kávéját. Így van ez mindig, mindenkor és mindenütt, szabályt erősítő
kivétel nincsen.
Hacsak nem a kaposvári színház büféje –
leánykori nevén: színésztársalgó – az idén májusban, a magyar gyerek- és
ifjúsági színházak biennáléján. Itt most minden újságpapír: hajók, csákók,
lámpaernyők, kisebb és nagyobb ezek és azok mindenfelé – átalakult,
megváltozott, megfrissült, ami átalakulhatott, megváltozhatott,
megfrissülhetett. A kaposvári színház nem helyet ad a
biennálénak, hanem otthont. Vendégotthon a kaposvári büfé, a kaposvári színház,
a kaposvári Fő utca: a magyar gyerek- és ifjúsági színházak vendégotthona.
Harmadnapja élvezzük.
Cserébe nézünk és figyelünk, naplót írunk és
szakmailag beszélgetünk, felolvasószínházat csinálunk és ott vagyunk mindenhol
– ahol hely van. Mi, színművészetisek, Budapestről, Kolozsvárról,
Marosvásárhelyről. A feladatok komolyak.
Mi szépek vagyunk és okosak. Van egy kis humorunk is. A hangulat jó.
Markó Róbert
Markó Róbert
Tükröződések
Papírhajó,
biciklikerék, keménykalap…
Kaposváron a Fő utcát, a Csiky Gergely
Színház parkját és a színház épületét kívül – belül ellepik az újságpapírból
készült papírhajók. A színházban a hajókon túl virítanak a vörös thonet székek,
a legmeglepőbb helyekről, a plafonról lógnak, vagy a lépcsőfordulóban lepik meg
az arra csámborgó színházlátogatót. Az újságpapírhalak fekete keménykalapból lógnak,
a biciklikerekek bicikliváz nélkül díszelegnek. Az 1920-as éveket idéző
képkeret egy színházi ülőalkalmatosság tartozéka. Minden csoda Hatvani
Mónikának és alkotótársának Bati Nikolettának köszönhető, és természetesen az
egész Csiky Gergely Színháznak. A kaposvári Csiky Gergely Színház apró és
alkotói rendetlenségben úszó műhelyében keresem meg Hatvani Mónikát. Míg
beszélgetünk, addig is ég a munka a kezében, papírokat vág, hajtogat, ragaszt.
A 7. Kaposvári Assitej Gyermek – és Ifjúsági
Színházi Biennálé díszletének és arculatának alappillére az újrahasznosítás.
Így lesz a főmatéria az újságpapír és az olyan, főleg színházi tárgyak, amiknek
már meg van a saját történetük és múltjuk. Ezek a díszletek mesélni tudnak. Az
újrahasznosítás nem csak a díszletek matériájában jelenik meg; a régi logó (egy
ablakon kikacsintó kisfiú) látható az új logóban. Ráközelítünk a kisfiú arcára,
egészen a szembogaráig, ahol pedig az ablak tükröződik, amin a kisfiú
kitekintett. Most az ablak tükröződik vissza a kisfiú szemében. A szembogár
visszaköszön a biciklikerekekben. A hajók főleg a színházon belüli
eligazodásban segítenek, de egy óriási hajó is díszeleg a színház parkjában,
ennek a hajónak a közepén egy lyuk tátong, ahová a gyerekek bedughatják a
fejüket és megörökíthetik magukat a fesztivál papírhajóján.
Hatvani Mónika és Bati Nikoletta
designja kitör a színház falai közül. A parkon túl, a város is benépesül a
fesztivál idejére különböző csodálatos helyszínekkel; mesebolt, ládafia
bábműhely, játéktár, csúzlizda… itt is minden szín, betűtípus és grafika a
kreatív és ízléses alkotópárosnak köszönhető.
Szenteczki Zita
Zsuzsanna, Színház és Filmművészeti Egyetem, bábrendező II. évf.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)