péntek, május 9

Trendi és szexi


avagy színházi nevelés/színházpedagógia 
A háromnapos konferencia utolsó és sok szempontból legizgalmasabb napja. Nehéz egy olyan konferenciáról írni, ahol többek között épp azon vitáztunk, hogy mit hogyan kellene nevezni. Írok, pedig nem kerülhetem ki a nyelvet.
Hosszú folyamat ez: a megnevezés, elnevezés, átnevezés aktusa. Tart egy ideje, és még egész biztosan eltart egy darabig. Mindössze a folyamat egyik állomásán vagyunk túl. Noha pár hónapja még felmerült hasonló témájú rendezvényeken, hogy egyáltalán szükség van-e egységes terminológiára, mára már a színházi neveléssel/színházpedagógiával foglalkozó szakemberek zöme egyetért abban, hogy erre szükség van. Fontos, mind szakmapolitikai szempontok, mind konkrét szakmai szempontok miatt is, elvégre úgy lehet hatékonyan, szakmaian beszélgetni, ha ugyanazt értjük bizonyos fogalmak alatt, és egységesen kell tudnia a szakmának kifelé kommunikálni. Biztos vagyok benne, hogy az, hogy az egységes terminológiáról már mint vitathatatlan szükségről beszélünk, az nagyban a Bethlenfalvy-Cziboly könyv megjelenésének köszönhető, a Színházi nevelési Programok Kézikönyvének.
Több kiscsoportban zajlottak a viták, beszélgetések a Kaposvári Egyetem egyik próbatermében, ahol az egyik lámpa sokat villogott, így téve izgalmasabbá a napot. Bár jól meghatározott időközönként lehetett csoportot cserélni, (minden témára jutott egy moderátor, akihez oda lehetett ülni beszélgetni) sőt, szünetet is lehetett volna tartani, az összegyűlt résztvevők többsége meg se mozdult. A koncentrált figyelemtől sűrű volt a levegő.
A konferencián csaknem minden fontosabb színházi neveléssel/színházpedagógiával foglalkozó szakember jelen volt, saját nézetein túl képviselve színházát/társulatát is. Nem is csoda, hiszen a színházi nevelés/színházpedagógia trendi és szexi, ahogy azt hamar tisztáztuk.
 A talán legfontosabb, mindennek az alapját képező kérdés, hogy a színházi nevelés fogalmát, vagy a színházpedagógia fogalmát használjuk erre a területre. Ehhez a kiscsoporthoz ültem le először, és nem is sikerült elszabadulnom többé. A Színházi Nevelési Programok Kézikönyvében az Ádámok azt javasolják, hogy szinonimaként használjuk a kettőt.
Felmerült a konferencia résztvevői között, hogy talán a pontosabbnak talált jelentésű fogalmat kellene használni. De tekintve, hogy nem objektív térben vagyunk, és ezek a fogalmak már most is jelentenek valamit, elhangzott, hogy nem lehet egyiket sem a másik fölé emelni. Nem érdemes tehát elválasztani a két fogalmat - csakhogy már el vannak választva. Elhangzott továbbá, hogy igazából a név meghatározása értelmetlen, amíg nincsenek maguk a tevékenységek definiálva, ami egy hosszú, féléves-éves folyamat lesz. Munkacsoportra van szükség.
A Színházi Nevelési Program kritériumait is megvizsgáltuk, a könyv javaslatából kiindulva. Az a kritérium, hogy köznevelésben érintettek számára készüljön, vitát indító. Nem minden társulat/színház készít színházi nevelési programot csak a köznevelésben érintettek számára, hiszen például a nyugdíjasok is lehetnek célcsoportjai egy ilyen programnak. De ha kivesszük ezt a kritériumot, az szakmapolitikailag komoly következményekkel járhat...
Egy másik csoportban szó esett még például a nyílt, és zárt végű interakciók elkülönítésének szükségességéről, és minőségbeli különbségeiről, és a nap vége felé, a nagy körben ülve mindannyian fáradt nevetésben törtünk ki amikor elhangzott Neudold Juli (Örkény Színház) szájából, hogy „Az életünk egy zárt végű interakció”.

Bodor Panna
Színház- és Filmművészeti Egyetem