hétfő, május 5

Első nap a nagyszínpadon


A határontúli színházak közül Beregszász Az ördög három aranyhajszála című
előadásával képviselte magát a Csiky Gergely Színház nagyszínpadán hétfőn, hajnali tízkor. A nézőtéren ülő gyereksereget azonnal magával ragadta a zongorát, fuvolát, gitárt megszólaltató zenekar, mellyel olykor együtt énekeltek a szereplők.
A történetben a szépséges királylány, Topánka (Tarpai Viktória) és a szegény molnárlegény, Szederinda (Ferenczi Attila) ügyesbajos egymásratalálását követhetjük végig. Az adaptált népmese érdekes súlyozása miatt az ördög három aranyhajszáláról az előadás utolsó harmadában esik csak szó, mert a rendező (Gyevi-Bíró Eszter) sokkal nagyobb hangsúlyt adott Szederinda útkeresésének, ahol becsületességéről ad tanúbizonyságot, és kamatoztatja jó kommunikációs képességeit.
Az ördög három aranyhajszála
A szakmai beszélgetésen a játékmódról így nyilatkozott az egyik résztvevő: „Bumfordian bájos”. A színészeken és az előadáson is lehetett érezni, hogy összetartoznak, egységet alkotnak. Utólag tudtam meg, hogy még a díszletet is ők maguk készítették…
A házigazda Csiky Gergely Színház gyermekelőadásai közül a Világszép Nádszálkisasszonyt választotta a versenyprogramba, Funtek Frigyes rendezésében.
A már-már musical beütésű gyermekelőadásban, ahol minden hang a helyén volt, akár egy zenés színházban, nagy szerepet kapott a grandiózus látványvilág.
A díszlet óriási, fehér térformákból állt, amire különböző háromdimenziós tereket vetíttetek. Így tehát az első alkalommal, ahogy megmozdult a háttér, a nézőtér egy emberként ámult el a látvány változékonyságán. Ezt az effektet kihasználva, néha bolygókra röpítettek bennünket, néha erdőkben sétáltunk, néha varázslatos kapuk előtt álltunk.
Az állóképekben is folyamatos volt a mozgás (pillangók, madarak), ami időnként elvonta a figyelmet az előtérben játszódó jelenetről.
 
Világszép nádszálkisasszony
A jelmezek, és az állatszereplők ruháit nem tudnám pontos rendszerbe foglalni, de azt elmondhatom, hogy mindig tudtam, hogy ki kicsoda, és épp milyen minőségben van jelen.
A finálé dal (ami a darab közben is elhangzik) erősen beül az ember fülébe, és azt a végső tanulságot vonja le, ami ugyan sehogyan sem kapcsolódik a történethez, de attól még igaz: „A közhely: közröhej, aki közhelyt mond, az tökfej”.
                                                                                                     Pájer Alma